De Jong: Europarlement moet niet naar Merkel maar naar Europese burgers luisteren

SP-Europarlementariër Dennis de Jong wil dat het Europees Parlement op korte termijn een hoorzitting organiseert met Europese vakbonden en armoedeorganisaties. De Jong: ‘Het Europarlement luistert wel naar mensen als Merkel die het grote bedrijfsleven en de banken vertegenwoordigt, maar niet naar de mensen die het meeste te lijden hebben onder de crisis.’

Het bezoek van Merkel aan het Europees parlement werd voorafgegaan door een protest van linkse Europarlementariërs die aandacht vroegen voor de maatschappelijke gevolgen van het bezuinigingsbeleid. Tijdens het debat met de Bondskanselier was er weinig ruimte voor inhoudelijk discussie. De Jong: ‘Het is natuurlijk positief dat de Bondskanselier in het Europees Parlement verscheen, maar van een inhoudelijke gedachtewisseling was geen sprake. Merkel sprak weliswaar van het Europese model waar sociale waarden en economische groei samengaan. De Bondskanselier vervolgde echter door ouderwets neoliberaal beleid te verdedigen door aan te dringen op verdere loonsverlaging in de Zuidelijke lidstaten.’

SP-Europarlementariër Dennis de Jong zal op korte termijn met armoedeorganisaties, kerken en vakbonden een voorstel voor een Europese armoede conferentie bij het Europees Parlement op tafel leggen. De Jong: ‘Het zou goed zijn als de voorzitter van het Europees Parlement Martin Schulz er bij de Bondskanselier op aandringt dat zij zich ook laat informeren over de maatschappelijke gevolgen van haar Europese beleid en in gesprek gaat met werkelozen en mensen die zwaar te lijden hebben onder het bezuinigingsbeleid dat zij aan heel Europa oplegt.