Europese Commissie: Stoiber groep lakmoesproef voor transparanter beleid expertgroepen

Vice-President Sefcovic van de Europese Commissie heeft gisteren in een overleg met gelijkgezinde Europarlementariërs onder leiding van SP-Europarlementariër Dennis de Jong de aftrap gegeven voor verdere hervorming van de ongeveer 900 Europese expertgroepen. Het overleg vond plaats op initiatief van de SP en na druk uit het parlement dat eerder dit jaar de begroting voor de expertgroepen blokkeerde. De Jong: ´We hebben afgesproken dat we de ongeveer 50 expertgroepen waarvan de samenstelling nog onevenwichtig lijkt te zijn allemaal een door gaan lichten. Ook gaan we werken aan gedragsregels om een einde te maken aan de geheimzinnigheid die om de deelnemers aan expertgroepen hangt. Ik ben verder verheugd over de toezegging van de Vice-President dat het vernieuwen van de veelbesproken Stoiber groep een lakmoesproef gaat zijn voor de nieuwe werkwijze van de Europese Commissie.´

De Europese Commissie heeft lang getreuzeld met het nakomen van beloftes om het werk van de ongeveer 900 expertgroepen inzichtelijk en gebalanceerd te maken. Hoewel er veel verschillende soorten expertgroepen zijn, geeft een aantal zwaarwegende adviezen aan de Europese Commissie en heeft daarmee veel invloed op Europese regelgeving. De grote bedrijven en financiële instellingen zijn traditioneel in veel expertgroepen oververtegenwoordigd. De prominente expertgroep onder leiding van de Duitse christendemocraat Stoiber is daar volgens de milieubeweging, de vakbonden en consumentenorganisaties een duidelijk voorbeeld van. Deze groep moet de Europese regeldruk voor het MKB gaan verlichten. De Jong: ´Een prima doel maar niet alle Europese regels zijn een oneerlijke belemmering voor het bedrijfsleven. Vaak zijn regels nodig om werknemers, consumenten of het milieu te beschermen. Ik heb hier samen met collega Europarlementariërs een brandbrief over geschreven aan de Commissie. Sefcovic heeft gisteravond toegezegd dat er openbaar zal worden opgeroepen voor deelname aan de vernieuwde Stoibergroep en dat alle belangen evenwichtig zullen worden vertegenwoordigd bij instelling van het nieuwe mandaat in januari. Ook zullen minderheidsstandpunten openbaar gemaakt worden. De werkwijze van de Stoibergroep zal model staan voor het werk van andere expertgroepen.´

De dialoog met de Commissiediensten over de expertgroepen zal de komende maanden worden geïntensiveerd en daarna zullen de resultaten daarvan in een nieuw overleg met Sefcovic en de Europarlementariërs worden vastgesteld. De Jong: ´De Commissie ziet ons terecht niet meer als lastpakken, maar juist als belangrijke bondgenoten, omdat wij een goede ingang hebben bij de belangenorganisaties die net als wijzelf zorgen hebben over de transparantie bij de Europese instellingen. We zullen de dialoog met deze organisaties dan ook intensief voortzetten en kunnen hun voorstellen nu direct oppakken.´