6 vragen over het 65plus-gat

Vanaf januari krijgen jaarlijks tienduizenden 65-plussers ermee te maken: het 65plus-gat. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt maakt zich er ernstig zorgen over. 'Mensen krijgen elk jaar een groter probleem.'

65plus-gat

Wat is het 65plus-gat? 'Laten we bij het begin beginnen. De AOW-leeftijd stijgt vanaf volgend jaar ieder jaar steeds verder. In 2013 gaat de AOW in vanaf 65 jaar en één maand, in 2018 bijvoorbeeld pas met 66. Sommige mensen hebben met verzekeraars of pensioenfondsen een regeling gesloten waarbij betalingen stoppen op het moment dat iemand 65 jaar wordt. Denk bijvoorbeeld aan een nabestaandenuitkering of een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Als de AOW-leeftijd omhoog gaat zitten zij dus met een inkomensgat. Het 65plus-gat noemen wij dat. Zij missen maanden en zelfs meer dan een jaar hun inkomen.

De regering komt toch met een overgangsregeling? De overbruggingsregeling zoals de PvdA en de VVD nu voorstellen is voor veel mensen geen oplossing. Door de inkomensgrens van 150% van het minimumloon kunnen grote groepen mensen hier geen gebruik van maken. Voor mensen met een private verzekering is er helemaal geen oplossing. Het gevolg is dat grote groepen mensen maanden of zelfs meer dan een jaar geen inkomen hebben.

Maar zoveel is dat toch niet, één maand in 2013? Eén maand is al veel, maar dat is nog te overzien. Maar de AOW-leeftijd loopt versneld op. In 2015 al met twee maanden, een paar jaar later met drie maanden... Voor je het weet is het 2018 en is de AOW-leeftijd 66 jaar. Er zijn dus mensen die dan een jaar geen inkomen hebben. Niet uit hun verzekeringen of uitkeringen, want die zijn gestopt toen ze 65 werden, en ook nog geen AOW, want die gaat pas in als ze een jaar ouder zijn. Waar moeten zij het geld vandaan halen om dat jaar door te komen?

Sparen? De bijstand in? Sparen is voor de meeste mensen geen optie omdat het gigantische bedragen van vele tienduizenden euro’s kan gaan. Mensen die in 1953 geboren zijn hebben nu bijvoorbeeld vijf jaar om een heel jaarsalaris te sparen. Dat is niet te doen. En de bijstand... Dan zou je dus in dat ene jaar je huis op moeten eten en je spaargeld op moeten maken.

Hoe kunnen we dit oplossen? Dat is een lastige vraag. Verzekeraars kunnen hier voor bestaande verzekerden weinig aan doen. Er is namelijk nooit premie betaald om die langere uitkeringsduur te dekken. Daarom vinden wij dat de AOW-uitkering in moet gaan bij 65 jaar als iemand kan aantonen dat het inkomen wegvalt en de regeling al was afgesloten voordat de AOW-leeftijd versneld omhoog ging.

Wat gaat de SP hier aan doen? We organiseren 19 november een bijeenkomst voor mensen die hiermee te maken hebben. We willen graag horen hoe zij tegen dit probleem en een mogelijke oplossing aankijken. Vervolgens zullen we dit onderwerp uiteraard op de politieke agenda zetten, want hier moet snel een oplossing voor komen.

Paul Ulenbelt was op 3 november te gast in Kassa om dit onderwerp toe te lichten. Het item begint na 22 minuten.

65plus-gat