Van Bommel: ‘Maak van Europa geen schuldenunie’

SP-Kamerlid Harry van Bommel wil dat demissionair premier Mark Rutte in Brussel zijn veto uitspreekt over de plannen voor een ‘eurobegroting’, de eurostaatsschuld en het euroministerie van financiën. Deze voorstellen voor vergaande Europese integratie komen mogelijk nog deze week op tafel. Van Bommel wil dat de Kamer terugkomt van reces om woensdag een debat te voeren met het kabinet. In het debat wil Van Bommel de garantie dat deze voorstellen in het vroegst mogelijke stadium op een veto van Nederland kunnen rekenen.

Volgens Van Bommel blijken de plannen voor een eurobegroting veel ingrijpender dan bij het debat vorige week bekend was: ‘Er liggen nu plannen om van Europa een schuldenunie te maken. De schulden van lidstaten worden een gezamenlijke Europese schuld en Brussel gaat bepalen welk economisch beleid de lidstaten mogen voeren om van deze schuld af te komen.'

Als het aan de voorzitter van de Europese Raad Van Rompuy ligt, wordt Nederland medeverantwoordelijk voor het afbetalen van schulden van andere landen terwijl de zeggenschap over het eigen begrotingsbeleid enorm wordt beperkt. 'We mogen straks meebetalen aan andermans schulden maar kunnen niet meer zelfstandig besluiten om juist te investeren als de economie en de samenleving dat hard nodig hebben. Dat is economisch onverstandig en democratisch onaanvaardbaar,’ aldus Van Bommel.

Van Bommel vreest dat als premier Rutte nu geen veto uitspreekt, Nederland in december alleen nog maar kan klagen over de uitwerking. ‘We moeten uitkijken dat we niet via de achterdeur een Europese schuldenunie worden ingerommeld. Toch is dat precies de insteek die Rutte op dit moment kiest. Hij wil de handen vrij houden en neemt bewust het risico dat de Tweede Kamer in december met een slikken-of-stikken voorstel geconfronteerd wordt.'

Betrokken SP'ers