SP en vrachtwagenchauffeurs in actie tegen uitbuiting in het wegvervoer

Voor de tweede keer in een maand voeren Europese vrachtwagenchauffeurs actie tegen verdere liberalisering van het vrachtvervoer en tegen het ontduiken van sociale rechten, onder meer via postbusfirma’s. De actie begint bij het Europees Parlement waarna de demonstratie richting de Europese Commissie gaat. SP-Europarlementariër Dennis de Jong zal morgen in Brussel de naar verwachting honderden verontruste chauffeurs toespreken. De Jong: ‘Twee weken geleden leek de Europese Commissie doof voor de protesten, het is goed dat de truckers nu Vice-President van de Europese Commissie Siim Kallas zelf komen opzoeken. Verdere liberalisering van het wegvervoer zou niets minder dan het einde betekenen van de Nederlandse transportsector.’

De demonstrerende vrachtwagenchauffeurs hebben hun eisen voor sociale voorstellen in een manifest voor ‘respect voor vrachtwagenchauffeurs’ vastgelegd. De SP gaat met gelijkgezinde Europarlementariërs en de vakbonden Kallas een brandbrief sturen waarin ze het manifest van de vakbonden aanbieden en verzoeken om een afspraak op hele korte termijn. De Jong: ‘Op dit moment ligt er een advies op tafel bij Kallas van een werkgroep die voor verdere liberalisering pleit. In deze werkgroep was de vakbeweging nauwelijks vertegenwoordigd. Daarom eisen we nu dat er of een nieuw of een aanvullend advies waarin de chauffeurs zelf aan het woord komen.’

De protesterende vrachtwagenchauffeurs eisen in hun manifest dat de Europese Commissie het ontduiken van CAO’s via schimmige en illegale constructies gaat aanpakken en dat voor gelijk werk een gelijk loon wordt betaald. Volgens de SP moeten arbeidsinspecties hiertoe beter samenwerken. De Jong: ‘De malafide bedrijven moeten in de hele EU opgejaagd en aangepakt worden. Ik wil Europese uitwisseling van gegevens over malafide bedrijven. Daarnaast moeten boetes opgelegd door de ene lidstaat ook door de andere lidstaten worden erkend.’ Het Europees parlement behandelt op dit moment eerder gedane voorstellen van de Europese Commissie over de handhaving van arbeidsvoorwaarden van gedetacheerde werknemers.