Onderzoek naar EU-agentschappen bewijst vermoedens SP over belangenverstrengeling

SP-Europarlementariër Dennis de Jong ziet in het onderzoek van de Europese Rekenkamer een bevestiging van de conclusie uit eerder onderzoek in opdracht van de SP dat het gevaar van belangenverstrengeling bij EU-agentschappen heel groot is. De onderzoekers stellen dat er bij agentschappen, ondanks eerdere oproepen daartoe, nog steeds geen heldere regels zijn tegen belangenverstrengeling. De Jong: ‘De onderzochte Agentschappen hebben niet adequaat gehandeld bij affaires rondom belangenverstrengeling. Daarom ga ik nu een plenair debat aanvragen waarbij de verantwoordelijken zich moeten komen verantwoorden.’

In het rapport komen vele duidelijke voorbeelden van belangenverstrengeling aan bod. Zo is er bij het Europees Chemicaliën Agentschap één hoge medewerker die de huur van zijn appartement laat betalen door een groot chemiebedrijf. Maar het rapport constateert bij alle vier de onderzocht agentschappen grote problemen. Naast het Europees Chemicaliën agentschap zijn dit het Europees Luchtverkeersveiligheid Agentschap, het Europees Voedselveiligheid Agentschap en het Europees Medicijn Agentschap. Deze agentschappen zijn verantwoordelijk voor besluiten over de veiligheid en gezondheid van consumenten en zouden volgens de Europese Rekenkamer om die reden scherpe regels moeten hebben om belangenverstrengeling te voorkomen.

De Jong: ‘Ik verwacht van de onderzochte Agentschappen snelle en doortastende actie tegen de medewerkers die duidelijk over de schreef zijn gegaan. Ook moeten de aanbevelingen van de Europese Rekenkamer om belangenverstrengeling in de toekomst onmogelijk te maken onverkort worden overgenomen. Volgend jaar stelt het Europees Parlement een onderzoek in naar alle Europese agentschappen, daarin moet deze kwestie centraal staan.’

Betrokken SP'ers