Merkies: ‘Nog meer leningen geen oplossing voor Griekenland’

SP-Kamerlid Arnold Merkies roept de regering op zo snel mogelijk duidelijk te maken dat er niet wordt meegewerkt aan een derde pakket van extra leningen voor Griekenland. Merkies: ‘Voor de verkiezingen zei Rutte dat Griekenland niet voor een derde keer op miljardenleningen hoeft te rekenen. Ik wil van de premier weten of hij zijn woord houdt.’

Volgens Merkies moet - nadat de 110 miljard euro in 2010 en 130 miljard in 2011 niet hebben gewerkt – bij het kabinet een lichtje gaan branden. Merkies: ‘Nóg meer leningen zijn geen oplossing voor de Grieken. De enige partijen die de afgelopen jaren geholpen zijn, zijn de geldschieters die zich massaal hebben kunnen terugtrekken uit Griekenland, met dank aan de Europese belastingbetalers.’

Volgens hoge EU-bronnen zou de trojka (IMF, Europese Centrale Bank en Europese Commissie) van mening zijn dat nog eens 16 tot 18 miljard euro extra noodhulp moet worden gegeven aan Griekenland. Merkies: ‘Griekenland heeft al een staatsschuld van meer dan 300 miljard euro. Het telkens weer verhogen van die schuld is niet de oplossing. Al in mei 2010 had men kunnen bedenken dat hulp aan Griekenland niet zou werken zonder een forse afschrijving op de schulden.’

Merkies vindt dat de Griekse economie nu geen kans krijgt om er weer bovenop te komen. ‘Niet alleen de opgelegde extreme bezuinigingen in Griekenland remmen de vraag af, maar ook de bezuinigingen in de rest van Europa. Daardoor krijgt de Griekse overheid steeds minder inkomsten en stijgt hun staatsschuld steeds harder. Uiteindelijk lopen we het risico dat we helemaal naar ons geld kunnen fluiten‘, aldus Merkies. Hij wil dat nu eerst de resterende private schulden gesaneerd worden.

Betrokken SP'ers