'Keuze voor Schotte en Wiels is keuze voor onafhankelijkheid Curaçao'

De bevolking van Curaçao heeft gekozen voor de oude coalitie van Schotte en Wiels. Daarmee heeft Curaçao feitelijk gekozen voor onafhankelijkheid, zegt SP-Kamerlid Ronald van Raak. Met de Movementu Futuro Korsou (MFK) van Schotte, die connecties heeft met de onderwereld, kan Nederland niet meer samenwerken. Pueblo Soberano (PS) van Wiels wil al langer onafhankelijk worden.

De toekomst van Curaçao is bijzonder ongewis, zegt Van Raak: 'De mensen zullen het heel moeilijk krijgen. In 2010, toen Nederland de schulden van het eiland had gesaneerd en afspraken had gemaakt over goed bestuur, was onafhankelijkheid gemakkelijker geweest. Twee jaar Schotte en Wiels heeft de onderwereld aan de macht gebracht, geleid tot een cultuur van angst en intimidatie en het eiland financieel op de rand van de afgrond gebracht. Ik neem aan dat PS en MFK hun woord houden en snel een referendum organiseren over onafhankelijkheid. Nederland zal in ieder geval duidelijk moeten maken dat wij geen verantwoordelijkheid kunnen dragen voor goed bestuur op Curaçao.'