Kamer negeert toenemende Europese steun voor transactietaks

De meerderheid van de Tweede Kamer heeft zich uitgesproken tegen een financiële transactietaks. Emile Roemer had eerder voorgesteld dat Nederland zich zou aansluiten bij de Europese landen die deze belasting willen invoeren. SP-Kamerlid Arnold Merkies: ‘Deze belasting – ook wel tobintaks genaamd – maakt het financieel systeem veiliger, omdat flitshandel minder winstgevend wordt gemaakt. Elf Europese landen hebben zich al hier voor uitgesproken, maar een rechtse meerderheid in de Kamer steekt de kop in het zand.’

Het voorstel dat Roemer mede namens PvdA en GroenLinks eerder dit jaar indiende kreeg daarnaast alleen steun van de Partij voor de Dieren en D66. De SP staat bepaald niet alleen in haar pleidooi voor deze belasting. In Europa vormt zich een zogenaamde kopgroep van elf landen – waaronder Frankrijk en Duitsland - die voornemens is deze belasting in te voeren. Merkies: ‘Dat is aanzienlijk meer dan minister de Jager ons steeds doet geloven. Het is hoopgevend dat de meeste ons omringende landen zich wel constructief opstellen. Een financiële transactiebelasting is een uitstekende manier om tegelijkertijd het financiële stelsel veiliger te maken en daarnaast een extra bijdrage van de banken en speculanten te vragen voor het oplossen van de crisis die zij mede hebben veroorzaakt. De kans op een volgende crisis zou daarmee kunnen afnemen.’

Merkies is wel blij dat de PvdA het voorstel blijft steunen. Al in juni noemde de partij deze belasting een noodzakelijke voorwaarde voor de instemming van de PvdA met de Nederlandse inzet op de Eurotop. ‘Nu de rechtse partijen zich tegen deze belasting keren, is het aan de PvdA om dit in de coalitieonderhandelingen te regelen.’

Betrokken SP'ers