De Jong wil Barroso naar Europarlement voor uitleg vertrek Dalli

SP-Europarlementariër Dennis de Jong wil dat de voorzitter van de Europese Commissie Manuel Barroso uitleg komt geven aan het Europees Parlement over het vermeende vertrek van Eurocommissaris John Dalli. Dalli was onderwerp van een onderzoek van EU-fraudewaakhond OLAF waarin hij werd beschuldigd van te nauwe banden met een Zweedse tabaksproducent. Vandaag kwam de directeur van OLAF het Europees Parlement achter gesloten deuren informeren over de zaak. De Jong: 'Na de bijeenkomst met OLAF zijn er bij mij en mijn collega's nog veel vragen rondom Dalli. Deze vragen moeten nu zo snel mogelijk opgehelderd worden en dat kan alleen gebeuren door de voorzitter van de Europese Commissie Barroso.'

De zaak rondom Dalli gaat om een aanbod van een met Dalli bevriende lobbyist aan een fabrikant van het Zweedse tabaksproduct Snus om bijeenkomsten tussen de Commissaris en de tabaksfabrikant te organiseren. Dalli was in de Europese Commissie onder meer verantwoordelijk voor de nieuwe Europese Tabaksrichtlijn. De Tabaksfabrikant Swedish Match is vanwege het aanbod tot bemiddeling door de lobbyist naar OLAF gestapt. Volgens internationale verdragen over tabaksfabrikanten en lobbyisme gelden er zeer strenge eisen over openheid van beleidsmakers over de contacten met lobbyisten. De Jong: 'Er schijnt bewijs te zijn dat Dalli afwist van het aanbod van de bevriende lobbyist aan de tabaksfabrikant. Het rapport van OLAF hebben we echter nog niet gekregen. Bovendien gaat OLAF niet over de beoordeling van het belastende materiaal. Dat is de verantwoordelijkheid van Barroso en alleen hij kan uitleggen waarom hij de zaak zo hoog heeft opgenomen, dat hij wilde dat Dalli ontslag nam.'

Tussen Dalli en Barroso is inmiddels een flinke ruzie ontstaan. Dalli beweert dat hij is gedwongen om op te stappen terwijl Eurocommissaris Barroso volhoudt dat Dalli vrijwillig is teruggetreden. Daarnaast is er onduidelijkheid over het al dan niet opstappen van de Nederlandse voorzitter van de Raad van Toezicht van OLAF Christiaan Timmermans. Gisteren melde de Duitse krant De Frankfurter Allgemeine het vertrek van Timmermans maar dat is tot nu toe nog niet bevestigd door OLAF. Christiaan Timmermans zou tegen de Frankfurter Allgemeine hebben verteld dat zijn vertrek samenhangt met foute procedures binnen OLAF met betrekking tot het onderzoek. De Jong: ´Ook hierover moet zo spoedig mogelijk duidelijkheid komen. Als Europarlementariër moet ik OLAF´s functioneren controleren. Het minste is dan ook dat je weet of een van de toezichthouders is vertrokken vanwege deze zaak of niet´.