Gesthuizen: vreemdelingenbeleid moet op de schop

Sinds een aantal weken kamperen uitgeprocedeerde asielzoekers in tentenkampen in Amsterdam en Den Haag. Hierover ging SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen samen met de fracties van de ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, 50+ Partij en Partij voor de Dieren dinsdag in gesprek met een aantal betrokkenen en deskundigen. Onder de aanwezigen waren de Amsterdamse burgemeester Van Der Laan, hoogleraar migratierecht Thomas Spijkerboer, John van Tilborg van het Landelijk Overleg van Gemeentebesturen inzake Opvang- en terugkeerbeleid (LOGO), en inwoners van de tentenkampen zelf.

Tijdens het rondetafelgesprek werd duidelijk dat er veel kritiek is op het vreemdelingenbeleid van Nederland. De vreemdelingen gaven aan niet terug te kunnen en in Nederland te willen blijven.

Rondetafelgesprek

Sharon Gesthuizen: 'Dit stelt de politiek de komende maanden voor een zeer lastig dilemma. Niet elke uitgeprocedeerde asielzoeker kan hier zomaar blijven. Voor een aantal vreemdelingen, zoals Somaliƫrs en Irakezen, geldt inderdaad dat terugkeren vrijwel geen optie is, maar voor iedereen die terug moet, moeten we een oplossing vinden.'

Jan Braat, ambtenaar Vreemdelingenzaken in Utrecht, wees op de noodzaak van de terugkeer van de maatschappelijke opvang. Een standpunt waar de SP al langer voorstander van is.

Rondetafelgesprek

'Er is veel mis met het Nederlandse opvang- en terugkeerbeleid. Iedereen die feitelijk niet kan worden uitgezet komt op straat terecht en veroorzaakt zo steeds meer overlast in verschillende steden. Als we zorgen voor opvang en daarmee rust, medische zorg en goede begeleiding zal dit leiden tot meer terugkeer en minder illegaliteit op straat,' aldus Gesthuizen.

Binnenkort wordt er in de Tweede Kamer gedebatteerd over het asielzoekersbeleid. Gesthuizen hoopt dat daar een structurele oplossing voor de asielzoekers uit voorkomt.