Brandbrief Europarlementariërs en vakbonden over problemen vrachtwagenchauffeurs

Honderden bezorgde vrachtwagenchauffeurs hebben vandaag in Brussel tijdens een demonstratie hun ongenoegen over sociale dumping geuit. SP-Europarlementariër Dennis de Jong ondersteunt de acties en kondigde tijdens zijn toespraak op de demonstratie een gezamenlijke brandbrief van Europarlementariërs en vakbonden aan. De Jong: ‘Vakbonden en Europarlementariërs staan hier schouder aan schouder met de vrachtwagenchauffeurs om op te komen voor gelijk loon voor gelijk werk. In het vrachtvervoer vinden er nu schandalige zaken plaats, van onderbetaling tot oneerlijke concurrentie door regel-ontduikende postbusfirma’s. De commissie moet volgens ons nu onmiddellijk om tafel met de vrachtwagenchauffeurs en de vertegenwoordigers van de vakbonden.’

Onlangs is de Europese Commissaris geadviseerd om het vrachtwagenvervoer nog verder te liberaliseren. Voorkomen moet worden dat dit advies door de commissie wordt overgenomen en het vervoer verder geliberaliseerd wordt. De Jong: ‘Het laat zich raden dat dit advies geschreven is door bijna alleen maar vertegenwoordigers van het bedrijfsleven. Naast een gesprek met de vakbeweging moet de commissie ook het door de werkgevers geschreven voorstel laten aanpassen zodat er een evenwichtig advies voor de toekomst van het vrachtvervoer komt. Dan kunnen in de toekomst chauffeurs weer trots zijn op het werk dat ze met zoveel passie doen.’

Hieronder treft u een fotoverslag van de demonstratie:

Demonstrerende truckers voor het Europees Parlement

SP-team Brussel schouder aan schouder met demonstrerende truckers

Nederlandse vakbondsleden van de CNV

Nederlandse vakbondsleden van de FNV

De demonstratie werd georganiseerd door de European Transport Workers Federation