Van Gerven verheugd over gewonnen rechtszaak kritische huisarts

SP-Kamerlid Henk van Gerven is blij dat de kritische huisarts Hans van der Linde de rechtszaak heeft gewonnen die door overheidsinstantie RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) tegen hem was aangespannen. Van der Linde heeft kritiek geuit op de wijze waarop de overheid wordt geadviseerd over griepvaccinatie. Hij wees hierbij op mogelijke belangenverstrengeling vanwege de banden van RIVM-directeur Coutinho met de farmaceutische industrie.

Van Gerven riep minister Schippers eerder al op om het proces te staken. Henk van Gerven: ‘Ik beschouw deze uitspraak als een overwinning van de vrijheid van meningsuiting en had ook niet anders verwacht. Het is belachelijk dat de overheid heeft geprobeerd een huisarts die bijdraagt aan het publieke debat, de mond te snoeren. Ik ga er dan ook vanuit dat het RIVM niet in hoger beroep zal gaan. Van der Linde heeft de discussie gevoerd op basis van wetenschappelijke argumenten en in alle openheid. Het publieke debat is daar alleen maar mee gediend.’

De SP heeft minister Schippers om een reactie op de uitspraak van de rechter gevraagd.