Van Bommel waarnemer verkiezingen Georgië

Kamerlid Harry van Bommel neemt de parlementsverkiezingen van 1 oktober in Georgië waar. Hij maakt onderdeel uit van de OVSE-missie van 350 waarnemers die is aangevuld met 100 waarnemers van buitenlandse ambassades in Georgië. De regeringspartij United National Movement (UNM), geleid door president Saakashvili, lijkt vooral concurrentie te krijgen van een coalitie van oppositiepartijen genaamd Georgian Dream. Saakashvili ligt daarnaast onder vuur vanwege een schandaal aangaande marteling in een gevangenis, waar recent beelden van naar buiten kwamen.

Bij de vorige parlementsverkiezingen in 2008 won de partij van president Saakashvili 119 van de 150 zetels. Parlementsvoorzitter Davit Bakradze is lijsttrekker voor de partij en de zittende premier Merabishvili is opnieuw kandidaat voor die post. De populariteit van de president is flink gedaald door de sociale achteruitgang en kritiek op zijn beleid van liberalisering en privatisering. Speerpunten in de campagne van UNM zijn meer werkgelegenheid en verbetering in de landbouw, zorgverzekering en investering in wegenaanleg. Daarnaast heeft hij gezinnen een tegoedbon van 1000 lari (circa 500 euro) in het vooruitzicht gesteld.

Oppositiepartij Georgian Dream wordt geleid door de miljardair Bidzina Ivanishvili. Volkomen onverwachts kondigde hij in oktober vorig jaar aan deel te zullen nemen aan de verkiezingen. In februari dit jaar formeerde hij de coalitie van oppositiepartijen waar zes partijen in zijn verenigd die een breed spectrum vertegenwoordigen. Georgian Dream voert vooral campagne tegen de partij van president Saakashvili maar is wel westersgezind en pro-NAVO. Ivanishvili bepleit wel een pragmatischere relatie met Rusland. Lijsttrekker bij Georgian Dream is de beroemde voetballer Kakha Kaladze.

Aan de vooravond van de verkiezingen zijn er massale demonstraties geweest vanwege stelselmatige marteling in een gevangenis in Georgië. Beelden van die marteling verschenen recent op het internet en leidden tot grote beroering. President Saakashvili wordt ervan beschuldigd van de praktijken te moeten hebben geweten. Twee ministers traden af en veel gevangenispersoneel is op non-actief gesteld.

Aan de verkiezingswaarneming nemen naast Van Bommel nog vier andere Nederlanders deel als korte termijn waarnemer. Ook zijn er twee lange termijn waarnemers die al vijf weken het verkiezingsproces volgen. Van Bommel nam eerder deel aan OVSE-verkiezingswaarneming in Oekraïne en Rusland.