SP zorgt voor grote schoonmaak onder expertgroepen van de Europese Commissie

Tijdens overleg op 5 september tussen een groep gelijkgezinde Europarlementariërs onder leiding van SP-Europarlementariër Dennis de Jong en een delegatie van de Europese Commissie konden spijkers met koppen geslagen worden over de samenstelling en werkwijze van de vele honderden expertgroepen van de Commissie. Tientallen expertgroepen gaan op de schop, zodat in de toekomst niet alleen de belangen van grote bedrijven worden vertegenwoordigd, maar ook die van het MKB, de vakbonden, consumenten-, milieu- en andere specifieke belangenorganisaties. De Jong: 'De Commissie trok tijdens ons overleg het boetekleed aan en erkende dat in het verleden grote bedrijven volstrekt oververtegenwoordigd waren. Alle diensten van de Commissie hebben nu de opdracht gekregen de samenstelling en werkwijze van de expertgroepen drastisch te herzien.'

Doordat de Commissie aanvankelijk niet erg toeschietelijk was, had de begrotingscommissie van het Europarlement de gelden voor expertcomité’s bevroren. Het informele overleg was erop gericht een doorbraak te forceren. Tijdens de zomermaanden heeft de Commissie al veel werk verzet door de informatie over expertgroepen aan te vullen en kritisch te kijken naar de representativiteit van de deelnemers. De Jong: 'In het verleden werden experts als onafhankelijk gezien, ook al hadden ze professionele of financiële banden met specifieke bedrijven. Daaraan komt nu een einde: alleen experts die geen directe of indirecte banden met stakeholders hebben, krijgen nog de kwalificatie ‘onafhankelijk’. Verder geldt als hoofdregel dat alle stakeholders goed moeten worden vertegenwoordigd. Ook zal de Commissie kleine zelfstandigen en belangenorganisaties financieel gaan compenseren voor gemaakte kosten. Hiermee wordt het voor het MKB, de vakbonden en andere belangenorganisaties gemakkelijker om tijd en middelen vrij te maken voor deelname aan de expertgroepen.'

Omdat de Commissie vele honderden expertgroepen kent, en het hier gaat om ‘werk in uitvoering’, werd afgesproken dat het informele overleg voortgezet zal worden. De Europarlementariërs zullen toekomstige klachten over onvoldoende transparantie van de expertgroepen, of onevenwichtige samenstelling via dit overleg direct bij de Commissie inbrengen en de Commissie heeft toegezegd daar dan ook onmiddellijk actie op te ondernemen. Regels die belangenverstrengeling tegengaan en regels over de financiering van deelnemers aan de expertgroepen zullen in het informele overleg verder worden uitgewerkt. Voor het geval dat tijdens de dialoog mocht blijken dat er toch nog knelpunten blijven bestaan, zullen de Europarlementariërs niet aarzelen om opnieuw de betrokken begrotingspost te blokkeren. De Jong: 'De sfeer tijdens het overleg was uitstekend en ik heb er vertrouwen in dat de Commissie haar beloften nakomt, maar het is altijd goed een stok achter de deur te hebben.'