Rutte erkent: Roemer heeft gelijk

De VVD verhoogt het eigen risico in de zorg op 1 januari van 220 naar 350 euro en doet daar aan eigen betalingen nog 150 euro bovenop. Dat erkende premier Rutte gisteren in debat met Emile Roemer. Een week terug had hij het nog meerdere malen ontkend. Het gaf hem het stempel van Pinokkiopremier. 'Moest dat nu zo lang duren?' zei Roemer, die aangaf dat VVD en SP wezenlijk anders kiezen als het om de zorg gaat: 'U wilt de patiƫnt steeds meer zelf laten betalen, u legt een boete op ziek zijn. Wij kiezen ervoor om de zorg samen te betalen. U wilt steeds meer marktwerking in de zorg, wij willen er van af. U laat werknemers in de thuiszorg ontslaan, waarna ze voor minder geld hetzelfde werk moeten doen. Wij willen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en een goede cao. Dat zijn grote verschillen. En daar gaan de verkiezingen over.'

Rutte zei dat het hem niet uitmaakt wie de grootste op links wordt: 'Allemaal lood om oud ijzer' noemde hij SP en PvdA snerend. Maar ondertussen hengelt hij wel naar linkse steun om in het Torentje te kunnen blijven. Emile Roemer deed die deur meteen dicht: 'Ik ga een rechts blok niet aan een meerderheid helpen. En ik hoop dat andere linkse partijen dat ook niet doen.' Dat staat echter nog niet vast. PvdA-lijsttrekker Samsom sluit regeren met de liberalen niet uit. Roemer vindt dat niet best. Hij roept Samsom op een duidelijke keuze te maken. 'Alleen samen kunnen we rechts uit de regering halen en links erin brengen.'

Betrokken SP'ers