Roemer scoort in slotdebat

SP-voorman Emile Roemer was vanavond de man die scoorde in het allerlaatste debat van deze slopende verkiezingscampagne. Commentatoren constateerden dat Roemer op dreef was, helder zijn punten maakte en verschillende malen de baas over de zelfverklaarde premierskandidaten Rutte en Samsom. Roemer wist de wezenlijke vraag op tafel te leggen: links sociaal beleid kan alleen met de SP in de regering, niet ‘door zaken te doen met rechtse meneren’.

Mark Rutte kreeg stevig lik op stuk van de SP-lijsttrekker, toen hij weer zijn riedeltje afdraaide over hoe goed het allemaal wel is. Roemer: ‘Hoor wat je zegt, draai de film eens terug en kijk er dan eens naar zonder te lachen!’ Diederik Samsom kon dit keer niet wegkruipen voor de vraag waarom hij zich niet durft uit te spreken over linkse samenwerking na deze verkiezingen: ‘Iedereen moet kiezen, de kiezers, en wij, politici. En dus ook u, meneer Samsom! Spreekt u zich nu uit, ik ben ervoor dat wij samenwerken. Wat kiest u?’

Roemer en Samsom debatteerden over werkgelegenheid en economische groei. Terwijl Samsom het wilde hebben over de verschillen tussen SP en PvdA, bleef Roemer hameren over hetgeen dat partijen bindt: ‘Maar we kunnen dat alleen waarmaken als we samenwerken na de verkiezingen. Zeg dat dan ook. Durf te kiezen!’

Na afloop waren lovende reacties te horen van verschillende commentatoren. Wouke van Scherrenburg roemde Roemers helderheid en prees hem dat hij zijn kansen gegrepen had. Kay van der Linde noteerde dat de SP-voorman Samsom succesvol uit wist te dagen om een duidelijke keuze te maken. Debatkenner Roderick van Grieken markeerde dat Roemer de kans gegrepen had om in dit slotdebat te wijzen op het gevaar van een VVD-PvdA-coalitie. En zelfs Telegraaf-journalist Paul Jansen, wiens krant wekenlang campagne tegen de SP voerde, was complimenteus en erkende dat Roemer vanavond punten scoorde.

Alle opiniepeilingen van vandaag voorspellen forse winst van de SP. De kans bestaat dat per saldo de SP morgen de meeste zetels erbij wint. SP-afdelingen gaan morgen nog op pad om de laatste twijfelaars over te halen om voor de zekerheid nu SP te stemmen.