Roemer: 'Coalitie PvdA en VVD lijkt zinloze exercitie'

SP-leider Emile Roemer heeft na afloop van zijn gesprek met informateur Henk Kamp laten weten dat hij weinig ziet in een kabinet van PvdA en VVD samen. 'De verkiezingsuitslag laat zien dat de kiezer massaal is meegegaan in de tweestrijd tussen liberaal en sociaal. Dan is het nu dus ook een kwestie van kiezen.' Roemer bepleit daarom het onderzoeken van een centrumlinkse coalitie van PvdA, SP, CDA en D66.

'Voor rechts is er geen meerderheid en PvdA en VVD liggen mijlenver uit elkaar. Denk alleen maar aan sociale zekerheid, woningmarkt, marktwerking in de zorg, de sociale werkvoorziening, ontslagbescherming, cultuur, ontwikkelingssamenwerking en de publieke sector. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je een stabiel kabinet wilt, lijkt centrumlinks nu de meest realistische optie. Partijen die zover uit elkaar staan en toch geforceerd gaan samenwerken, moeten zoveel water bij de wijn doen dat ze onmogelijk kunnen waarmaken wat ze de kiezer hebben beloofd. Bovendien heeft de centrumlinkse variant een meerderheid in zowel de Eerste als de Tweede Kamer, waar het huidige kabinet van CDA, VVD, PVV en SGP deze overduidelijk kwijt is.'

Volgende week donderdag debatteert de nieuw geïnstalleerde Tweede Kamer over de verkiezingsuitslag. Daar zal Emile Roemer wederom voor deze optie pleiten.