Karabulut: ‘Maak wethouderssalaris maximum voor top sociale werkplaats’

SP-Kamerlid Sadet Karabulut wil de salarissen van bestuurders van sociale werkplaatsen beperken. Geen enkele bestuurder in deze sector zou meer mogen verdienen dan een wethouder. Karabuluts voorstel volgt op de ophef die ontstaan is bij de sociale werkplaats Pantar in Amsterdam. De tweekoppige directie ontving in 2011 gezamenlijk meer dan vier ton aan salaris.

Karabulut: ‘De werknemers van sociale werkplaatsen staan de eerste vijf jaar op maximaal het wettelijk minimumloon, dan past het niet om de zogenaamde topbestuurders een salaris te geven boven die van de minister-president. De extreem hoge salarissen in de publieke sector moeten worden gestopt.’

Karabulut vraagt de staatssecretaris om in de wet vast te leggen dat directeuren van sociale werkplaatsen niet meer verdienen dan het maximumsalaris voor een wethouder. ‘We hebben het hier over belastinggeld, daarmee moet zorgvuldig worden omgegaan. Het is daarom van de zotte dat een directeur van een gesubsidieerde werkplaats meer verdient dan een wethouder die de hele stad moet besturen’, aldus Karabulut.

Volgens Karabulut zou het management van sociale werkplaatsen moeten worden ondergebracht onder de CAO voor sociale werkplaatsen: ‘Het wordt tijd dat het subsidiegeld voor sociale werkplaatsen weer wordt besteed aan het scheppen van banen voor mensen met een beperking en niet voor het spekken van de bankrekening van de bestuurders.’