De Jong: geen kwijting EU-milieuagentschap vanwege dubieuze praktijken

Vanwege verkeerd uitgegeven geld en een nog lopend onderzoek van de EU fraudebestrijdingsdienst OLAF, heeft de EU-begrotingscontrole commissie vandaag kwijting onthouden aan de directeur van het EU-milieuagentschap. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Ik ben hier heel tevreden over, want er liggen nog een heleboel onbeantwoorde vragen. Zo zijn maar liefst 29 ambtenaren van het agentschap naar de Caraïben 10 dagen lang op ´studiereis´ gegaan, terwijl het mandaat van het agentschap helemaal niet voorziet in eigen studie. Ook heeft het agentschap een groene façade van planten aan het hoofdkantoor in Kopenhagen laten bouwen ter waarde van 300.000 euro, terwijl dit geld aan extern onderzoek besteed had moeten worden.’

Het onderzoek van OLAF richt zich op het Agentschap als zodanig en op vermeende belangenverstrengeling van de directeur. Het is onduidelijk hoe lang zij haar activiteiten voor de organisatie Earth Watch heeft voortgezet, terwijl ze als directeur van het agentschap verantwoordelijk was voor opdrachten aan diezelfde organisatie, zoals de studiereis naar de Caraïben die door Earth Watch was georganiseerd.

Ook twee andere agentschappen werden begin dit jaar onder de loep genomen. Bij het Europees voedselveiligheid agentschap (EFSA) werden de nauwe banden tussen de voedingsmiddelenindustrie en de leiding van het agentschap bekritiseerd. Ook het overstappen van medewerkers van EFSA naar onder meer biotechnologiebedrijven was in strijd met de Europese regels. Ook bij het Europees medicijn agentschap constateerde het Parlement grote tekortkomingen. De Jong: ‘Dat de uitgaven van deze twee agentschappen nu wel goedgekeurd worden, komt omdat er vertrouwen is dat nieuwe maatregelen belangenverstrengeling kunnen voorkomen. Ik blijf het functioneren bij deze agentschappen bijzonder kritisch volgen Vertrouwen is goed, controle is beter.’

Betrokken SP'ers