Europarlement en Europese Commissie bereiken overeenkomst over EU-expertgroepen

Het Europees Parlement en de Europese Commissie hebben een overeenkomst bereikt over een langslepend conflict over EU-expertgroepen. Vicevoorzitter van de Europese Commissie Sefcovic zal binnenkort de informele dialoog met vertegenwoordigers van alle grote politieke groepen in het Europees Parlement openen. Deze groep zal een aangescherpte richtlijn voor het werk van de ongeveer 900 expertgroepen vastleggen. Initiatiefnemer van de overeenkomst SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘De Europese Commissie heeft aangegeven eindelijk de zorgen van het Europees Parlement over de werking van deze expertgroepen weg te willen nemen. In ruil daarvoor heeft het Europees Parlement vandaag besloten om het eerder geblokkeerde budget te deblokkeren’.

De Europese Commissie heeft lang getreuzeld met het naleven van beloftes om het werk van de expertgroepen inzichtelijk en gebalanceerd te maken. Om de Commissie te dwingen eindelijk serieus werk te maken van goed functionerende expertgroepen heeft het Europees Parlement delen van het budget voor 2012 bestemd voor expertgroepen geblokkeerd. De aangescherpte richtlijn die het Europarlement en de Europese Commissie op gaan stellen zal vier van de belangrijkste zorgen weg gaan nemen.

• De ongebalanceerde vertegenwoordiging zal in de nieuwe richtlijn worden aangepakt, vakbonden, maatschappelijke organisaties, milieuorganisaties, consumentenorganisaties en het MKB zijn ondervertegenwoordigd terwijl vertegenwoordigers van grote bedrijven oververtegenwoordigd zijn;
  • Informatie over expertgroepen zal voortaan openbaar worden gemaakt via een web portaal, deelnemers aan expertgroepen en de notulen van expertgroepen zullen hierop te vinden zijn. Ook zullen eindadviezen en afwijkende standpunten van deelnemers op het web portaal worden gepubliceerd;
  • Eerlijke kostenvergoeding voor het voorbereiden en deelnemen aan expertgroepen voor kleine organisaties en zelfstandig ondernemers wordt geregeld;
  • Experts die een belang hebben op het terrein waar ze als expert een advies over geven (bijvoorbeeld een bankdirecteur die over wetgeving over banken adviseert) mag niet langer als onafhankelijk expert te boek staan. Deze expert mag alleen adviseren namens de belanghebbende partijen;
  • Sociaaldemocratisch Europarlementariër Michael Cashman: ‘We verwachten een vruchtbare samenwerking met de Europese Commissie op al deze punten. Vandaag is slechts het begin van nieuwe samenwerking die gebaseerd moet zijn op wederzijds vertrouwen. Daarom houdt het Europarlement de mogelijkheid om het budget weer te bevriezen als de door ons gestelde eisen niet worden ingewilligd’. Namens het Europees Parlement zullen Dennis de Jong (SP), Michael Cashman (sociaaldemocraten), Monica Macovei (christendemocraten), namens de Liberalen Corine Lepage en Anneli Jäätteenmäki en Helga Trüpal namens de Groenen aan de dialoog deelnemen.

Betrokken SP'ers