‘Bestuurders, niet ondernemers vrezen SP’

Volgens SP Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen laat MKB Nederland voorzitter Hans Biesheuvel zich kennen als een bange bestuurder door te reageren op de SP zoals hij doet. ‘Gisteren zag ik hem nog bij het MKB ondernemersdebat maar we spraken elkaar niet. Er waren teveel geïnteresseerde ondernemers die graag meer wilden weten over de SP, zoals ons plan om de arbeidskorting te verhogen of over ons voorstel om de risico’s van ziek personeel voor het kleinbedrijf te beperken.’

Volgens de woordvoerder economische zaken schemert Biesheuvels politieke voorkeur te zeer door in zijn opmerkingen. ‘Jammer,’ aldus Gesthuizen, ‘hij bewijst zijn eigen achterban hiermee geen dienst.’ De meeste ondernemers zijn juist slechter af bij de VVD meent het Kamerlid. ‘De VVD is er vooral voor de grote ondernemingen. En daar zit niet een ondernemer aan de knoppen maar een bestuurder. Mensen die een riant salaris verdienen maar verder geen enkel risico lopen.’ Volgens Gesthuizen klagen ondernemers regelmatig over de inzet van MKB Nederland. ‘We horen de laatste jaren geluiden uit ondernemerskringen dat MKB Nederland teveel op schoot zit bij VNO-NCW waar de grote jongens de dienst uitmaken. En het is zo dat groot en klein elkaar nodig hebben maar dat ze nu eenmaal ook weleens tegengestelde belangen hebben.’

Volgens Gesthuizen zit het venijn in het VVD programma voor ondernemers vooral in het feit dat ze net als alle andere Nederlanders koopkracht verliezen en meer geld kwijt zijn voor zorg, onderwijs en vervoer. ‘Bij de VVD worden de files langer, een treinkaartje onbetaalbaar en mag je als je naar de huisarts moet zelf de rekening betalen. En dan hebben we het nog niet over de BTW die winkeliers en leveranciers zullen gaan voelen.’