Roemer: ‘Nu investeren in werk’

De werkloosheid is gestegen tot meer dan een half miljoen mensen, het hoogste aantal sinds 16 jaar. ‘Een triest record’, zegt Emile Roemer: ‘Veel jongeren kunnen niet bouwen aan hun toekomst, veel ouderen worden veel te vroeg afgeschreven. Daarom moeten we niet dom bezuinigen, maar slim investeren. Door nu te beginnen met een nationaal investeringsplan kunnen we banen creëren en de economie op gang helpen.’

Roemer vindt dat het investeringspakket van 3 miljard dat de SP in 2013 wil uitvoeren nu al moet worden ingezet: ‘Ik wil geplande investeringen in onderhoud van woningen, het spoor- en wegennet en publieke gebouwen vervroegen om de economie een kickstart te geven. Dat doen we in goed overleg met werkgevers en vakbonden. Daarnaast willen we een Nationale investeringsbank oprichten. Daarmee kunnen we bedrijven, die nu vaak geen lening krijgen bij een bank, toch de mogelijkheid geven om te investeren en mensen in dienst te nemen. Kleine bedrijven gaan we helpen om de kosten voor het doorbetalen van ziek personeel eerlijker te verdelen.’

Het huidige kabinet heeft het vertrouwen in de economie geschaad. De recordwerkeloosheid laat volgens Roemer ook zien dat we een aantal maatregelen nu niet moeten nemen: ‘Als de werkloosheid zo oploopt, is het onzin om de ontslagbescherming af te breken of de AOW-leeftijd te verhogen. Middelgrote en kleine ondernemers zijn de banenmotor van Nederland. Als we die nu willen ondersteunen, moeten we ook niet nu de BTW gaan verhogen.’