Karabulut: ‘Donnerpunten leiden tot onacceptabele huurstijging’

SP-Kamerlid Sadet Karabulut wil dat het kabinet onmiddellijk ingrijpt nu haar vrees bevestigd wordt dat de zogenaamde Donnerpunten sociale huurwoningen in grote steden onbetaalbaar maken. ‘Hier hebben we al voor gewaarschuwd. Prijzen stijgen onder meer in Amsterdam tot wel twintig procent. Dat is onacceptabel. Deze maatregel moet van tafel.’

Uit onderzoek naar de huurprijzen komt naar voren dat in Amsterdam de gemiddelde prijs van een huurwoning in korte tijd steeg van 474 naar 568 euro. Waar de bedoeling was dat hogere huren zouden leiden tot meer doorstroming en er meer betaalbare huurwoningen zouden komen, blijkt nu dat de huren gewoon stijgen. Karabulut: ‘Als je na verhuizing met zo’n huurverhoging geconfronteerd wordt, blijf je juist in je huis zitten. En de mensen die gedwongen moeten verhuizen worden de stad uitgejaagd of moeten onbetaalbaar hoge huren betalen.’

Naast het terugdraaien van de onredelijke huurverhogingen zoals de Donnerpunten en de gluurverhoging, wil de SP volgend jaar fors investeren in de woningmarkt. Door een investeringspakket van drie miljard en corporaties financiële ruimte te bieden, wil de partij stimuleren dat meer betaalbare woningen worden gebouwd voor lage en middeninkomens. Dit is niet alleen goed voor mensen die op zoek zijn naar een betaalbare woning zelf maar ook goed voor de economie en bestrijding van de werkloosheid.