Gesthuizen wil toename van slachtoffer-dadergesprekken

‘Slachtoffers van strafbare feiten zijn er bij gebaat wanneer zij zien dat de dader berouw toont. Er zou daarom vaker een gesprek moeten plaatsvinden tussen daders en slachtoffers, onder begeleiding van een professional.’ Dat zegt SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen: ‘Dit staat natuurlijk los van de door de rechter op te leggen straf en schadevergoeding. Voorwaarde is ook dat het alleen kan wanneer slachtoffer en dader vrijwillig instemmen met een gesprek, maar er is nu veel te weinig aandacht voor. Dat is een gemiste kans.’

Gesthuizen bezocht recent samen met kandidaat-Kamerlid Michiel van Nispen de organisatie ‘Slachtoffer In Beeld’, zusterorganisatie van Slachtofferhulp Nederland. Zij spraken daar ook met het slachtoffer van willekeurig zinloos geweld, die veel last had van de gevolgen van deze mishandeling. Een gesprek met de dader, die veel spijt had van zijn daad en kon toelichten hoe het zo ver gekomen was, hielp het slachtoffer bij de verwerking.

Gesthuizen pleit nu in Kamervragen voor een toename van het aantal gesprekken tussen daders en de slachtoffers van strafbare feiten. ‘Vaak weten daders en slachtoffers niet eens dat deze mogelijkheid bestaat. Ik vind dat wij van alle betrokken organisaties, zoals ook de reclassering en het gevangeniswezen, mogen verwachten dat zij dit onder de aandacht brengen bij daders. Dat is niet alleen goed voor het slachtoffer, maar kan ook bijdragen aan het inzicht bij de dader dat deze iets vreselijks heeft gedaan.’ Ook het probleem dat politie en openbaar ministerie onvoldoende oog hebben voor het belang van deze slachtoffer-dadergesprekken is door Gesthuizen aan de orde gesteld. ‘Bij politie en justitie worden geen persoonsgegevens gedeeld met Slachtoffer In Beeld en dat is kwalijk, dat belemmert deze zinvolle gesprekken. Dat moet veranderen.’