Roemer en Jansen bezoeken Biesbosch en Suikerunie

SP-leider Emile Roemer en Kamerlid Paulus Jansen hebben maandag een bezoek gebracht aan de natuurgebieden van de Biesbosch en de Suikerunie in Dinteloord.

Beide politici lieten zich door Staatsbosbeheer informeren over het prachtige natuurgebied. De Biesbosch is een 10.000 hectare groot nationaal park waarvan een deel onder water stroomt als het het waterpeil stijgt. Hierdoor hoeven geen dure dijkverbredingen en -verhogingen te worden aangelegd.

Het natuurgebied krijgt de komende tijd waarschijnlijk meer last van vervuiling en verpaupering. Staatsbosbeheer krijgt geen geld meer voor toezicht door bijzonder opsporingsambtenaren. Daardoor kan het gebeuren dat het park niet meer toegankelijk wordt voor bezoekers óf dater jachthavens en vakantieparken gebouwd moeten worden om extra inkomsten te genereren. Paulus Jansen: 'Dat is natuurlijk ontzettend kortzichtig beleid. De Biesbosch is een van onze grootste natuurgebieden en daar moeten we goed voor zorgen. We kunnen dit gebied niet overgeven aan de commercie'.

Eerder die dag waren Roemer en Jansen te gast bij de Suikerunie in Dinteloord, een bedrijf dat groot werd door de fusie van verschillende kleine coöperaties van suikerboeren. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren, tot grote tevredenheid van Jansen, veel geïnvesteerd in duurzaamheid door de energiestromen te optimaliseren. Zo gebruikt de nabijgelegen glastuinbouw de restwarmte van de verwerking van suikerbieten.

In de middag begaven de SP'ers zich op de markt van Roosendaal om met het winkelende publiek te praten over het verkiezingsprogramma 'Nieuw vertrouwen'.