Directe bankensteun uit ESM niet zonder instemming Kamers

De Nederlandse regering zal een voornemen om directe steun aan banken te gaan geven vanuit het noodfonds ESM vooraf ter goedkeuring voorleggen aan beide Kamers van de Staten-Generaal. Die toezegging deed minister De Jager zojuist in de Eerste Kamer in reactie op een motie ingediend door de SP-fractie.

Volgens SP-woordvoerder Reuten verbiedt het ESM-verdrag rechtstreekse steun uit het noodfonds aan banken die op omvallen staan. Europees president Van Rompuy beweert echter vandaag dat een dergelijke steunoperatie wel kan. Nog sterker: als daartoe besloten wordt, kunnen volgens Van Rompuy lidstaten dat niet blokkeren. De zojuist gedane toezegging door De Jager legt die bevoegdheid dus wel bij het Nederlandse parlement. Na de toezegging trok Reuten zijn motie terug.

Een ruime meerderheid van de Senaat stemt overigens in met het ESM noodfonds. De SP stemde tegen, evenals ChristenUnie, Partij voor de Dieren, PVV, 50+ en de Onafhankelijke Senaatsfractie. De Tweede Kamer houdt ook nog een debat over de nieuwe twijfels over de precieze inhoud en gevolgen van het noodfonds.