SP-partijbureau ‘De Moed’ officieel geopend

Vrijdag is met de onthulling van een kunstwerk voor de deur het nieuwe partijbureau van de SP officieel geopend. De openingshandeling werd verricht door Emile Roemer, bijgestaan door het jongste lid van de SP, Tanja Rasing (16).

De Moed

Beeld 'Een mens is meer', naar het gedicht van Karel Glastra van Loon.

Het pand heeft de naam ‘De Moed’ gekregen. Jan Marijnissen motiveerde de keuze van de speciaal ingestelde jury als volgt:

'Er was moed voor nodig om veertig jaar geleden te zeggen: ‘Wij gaan Nederland en de wereld veranderen, en daarom richten we een nieuwe partij op’; Er was moed voor nodig om vijfendertig jaar geleden te besluiten een groot pand in Rotterdam aan te kopen; Er was moed voor nodig om toen te geloven dat de toen nog kleine partij kon uitgroeien tot één van de grootste partijen van ons land; Er was moed voor nodig om Rotterdam in te ruilen voor Amersfoort, en een oude bankbunker om te bouwen tot een modern en transparant partijbureau. Er is moed voor nodig om overal en altijd op te komen tegen onrecht, te spreken als anderen zwijgen, te handelen als anderen wegkijken.'

Jan Marijnissen

Evert Schoonderbeek, directeur van het aannemingsbedrijf dat de verbouwing gerealiseerd heeft, overhandigt Jan Marijnissen een door Paul Peters vervaardigd fotoverslag van de verbouwing.

Blijf niet mokkend aan de kant staan Stel een daad en toon je moed Laat je woede hand in hand gaan met het goede dat je doet

Uit: Een mens is meer. Karel Glastra van Loon (1962 – 2005)

De Moed

De mensen die aan het pand gewerkt hebben poseren voor de muur met daarop de tekst van Karel Glastra van Loon