SP en D66 in Europarlement nomineren Ugandese homorechtenactivist voor Mensenrechtentulp

Europarlementariërs Sophie in 't Veld (D66) en Dennis de Jong (SP) hebben vandaag namens de Werkgroep Homorechten van het Europees Parlement de Ugandese homorechtenactivist Frank Mugisha voorgedragen voor de Mensenrechtentulp, de mensenrechtenprijs van de Nederlandse regering. Als directeur van de organisatie Sexual Minorities Uganda (SMUG) doet Mugisha uitzonderlijk moedig en levensbedreigend werk om de positie van homo's, lesbiennes, bi- en transseksuelen in Uganda te verbeteren. Zijn voorganger, David Kato, werd vorig jaar vermoord.

Moedige strijd "De mensenrechtensituatie voor homoseksuele bevolkingsgroepen in Afrikaanse landen is verschrikkelijk. In sommige landen verslechtert deze met de dag. De moedige strijd die Mugisha voert, soms met gevaar voor eigen leven, verdient daarom niet alleen dit teken van erkenning, maar ook aanmoediging", stelt In 't Veld. De Jong: "Internationale aandacht voor het belangrijke werk van deze man is echt nodig. De vorige directeur van de organisatie SMUG, David Kato, werd om zijn inzet voor de mensenrechten vermoord. Zoiets mag nooit meer gebeuren. Juist erkenning en de daarbij horende financiële steun aan zijn werk op lokaal niveau zijn belangrijker dan ooit."

Europees Parlement In 't Veld en De Jong zijn verheugd deze nominatie samen met hun Europese collega's te kunnen doen. "Het Europees Parlement loopt inmiddels voorop in de strijd voor homorechten", verklaart In 't Veld. Naast de parlementsleden van de Werkgroep Homorechten hebben ook het COC en ILGA World, de belangenorganisaties in Nederland en wereldwijd, hun steun voor de nominatie uitgesproken. In veel Europese landen is de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt, maar in sommige andere landen staan lesbiennes, homo's, bi- en transseksuelen nog steeds onder grote druk. "We moeten dit momentum pakken en oppassen dat we niet weer in een negatieve spiraal belanden waarin homofobie, ook in Europa, steeds meer voet aan de grond krijgt", waarschuwt De Jong. "Juist daarom moet Nederland met deze prijs voor Mugisha laten zien dat de homorechten in Europa én Nederland recht overeind staan", vindt In 't Veld.

Ondergeschoven kindje De strijd voor homorechten is nog altijd een gevoelig onderwerp. Zelfs in landen die mensenrechten hoog in het vaandel hebben, is het vaak een ondergeschoven kindje. In 't Veld: "Zelfs Nederland is de laatste jaren minder homovriendelijk geworden. Inmiddels staan we op de ILGA ranglijst van homovriendelijke landen op plaats 6. Dat is onze eer te na: Nederland moet bovenaan die lijst." Ondersteuning van mensenrechtenverdedigers is één van de prioriteiten van het Nederlandse mensenrechtenbeleid. De Jong: "Het zou Nederland sieren de Tulp dit jaar uit te reiken aan een voorvechter van homorechten, het zou passen bij alle internationale inspanningen van ons land op dit terrein." Juist daarom moeten we voorvechters van homorechten zoals Frank Mugisha eren, bemoedigen en ondersteunen, vindt In 't Veld.

Inspiratiebron Mugisha is vereerd dat hij is genomineerd. "Ik doe in Uganda zeer belangrijk werk. Ik bescherm mensenlevens tegen arrestatie, discriminatie en geweld in een homofobe samenleving. Mijn stem is voor velen een inspiratiebron, het geeft hen hoop en moed. Mijn pleidooi is erop gericht gedachten van mensen te veranderen, zodat ze homo's, lesbiennes, bi- en transseksuelen in de samenleving tolereren en accepteren."