Kox: 'Geen spelletjes met mensenrechten'

Toetreding van de Europese Unie tot het Europees Verdrag over de Rechten van de Mens mag niet langer worden uitgesteld, vinden Europees Parlement en Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa. Vandaag riepen zij samen in Parijs alle Europese regeringen op vaart te maken om tot één stelsel van bescherming van mensenrechten in Europa te komen. SP-senator Tiny Kox: 'We wachten nu al drie jaar op de afgesproken toetreding van de Europese Unie. Als we al zo lang doen over zaken waarover we het eens waren, hoe moet het dan met al die andere problemen in Europa?'

Kox is lid van de parlementaire onderhandelingsdelegatie van de Raad van Europa. Hij maakt zich zorgen over het uitblijven van een akkoord: 'Alle landen in Europa hebben zich bij toetreding tot de Raad van Europa aangesloten bij het Europees Verdrag over de Rechten van de Mens. Hun burgers kunnen, als ze zich in hun mensenrechten aangetast voelen, in laatste instantie een beroep doen op het Europees Mensenrechtenhof in Straatsburg. Dat doet bindende uitspraken. De rechters van het Hof worden gekozen door de parlementaire assemblee van de Raad van Europa, waarin alle 47 Europese landen zijn vertegenwoordigd. Als de Europese Unie toetreedt, komt ook de EU-regelgeving onder toezicht van het Straatsburgse Hof. Dat is belangrijk want dan hebben we een sluitend stelsel van toezicht op mensenrechten in heel Europa. Het Verdrag van Lissabon verplicht de EU om toe te treden. Er is al een akkoord tussen Europees Parlement en de parlementaire assemblee van de Raad van Europa over hoe het EP straks kan deelnemen aan de verkiezing van nieuwe rechters. Maar de regeringen willen kennelijk geen vaart maken. Vandaar dat we vandaag een dringend beroep op hen doen om eindelijk deze zaak af te handelen. Dat is in het belang van alle burgers van Europa.'

De SP-senator hoopt dat de Nederlandse regering het voortouw neemt om vaart te maken met de EU-toetreding. Kox: 'Minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken weet dat het Nederlandse parlement het wachten beu is. Laat hem dus maar een keer met de vuist op tafel slaan als hij zijn collega's treft. Met mensenrechten speel je geen spelletjes!'