Gesthuizen: 'Verbod vereniging Martijn begrijpelijk'

SP-Kamerlid Gesthuizen heeft met instemming gereageerd op de uitspraak van de rechtbank in Assen dat pedofielenvereniging Martijn per direct is verboden. Gesthuizen: ‘Ik vind deze pedovereniging een verwerpelijke club met nare standpunten. Maar ik ga als politicus niet over een verbod op een vereniging. Het is goed dat de rechtbank gedegen onderzoek heeft gedaan naar vereniging Martijn.'

'De rechtbank concludeert dat deze vereniging seksueel contact met kinderen nastreeft. Dat druist in tegen de rechtsorde en daarom verbiedt de rechter deze vereniging. Dat is een gedegen onderbouwing, goed dat deze vereniging nu is ontbonden.’

Gesthuizen noemt het van groot belang dat de rechter in dit soort gevallen zorgvuldig onderzoek doet. Gesthuizen: ‘We moeten terughoudend blijven met het verbieden van verenigingen. Niet de politiek, maar de rechter gaat daar over, zoals ook bleek vandaag. Pas na zorgvuldig onderzoek en gedegen motivering kun je een vereniging verbieden. Zo hoort het.’

Ook waarschuwt Gesthuizen dat een verbod op deze pedofielenvereniging niet dé oplossing is voor het probleem: ‘Misbruik van kinderen is afschuwelijk, dat blijft onze aandacht vragen. Een verbod op deze vereniging zorgt er natuurlijk niet ineens voor dat het misbruik van kinderen stopt. De mogelijkheid bestaat dat deze mensen hun activiteiten ondergronds of in clubjes op internet doorzetten. Dat risico is er wel degelijk. Daar moeten we nu extra alert op zijn.’