Gesthuizen: 'Rechterlijke toets essentieel bij strafrechtelijke samenwerking in Europa'

‘Het is een slechte zaak dat Nederland voortaan verplicht is mee te werken aan het verzamelen van bewijsmateriaal op verzoek van een andere EU-lidstaat, zonder toets van een rechter. De rechtsbescherming van de Nederlandse burger wordt steeds verder om zeep geholpen’. Dat zegt SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen, die verontwaardigd is dat haar voorstel voor een betere rechtsbescherming voor Nederlanders bij strafrechtelijke samenwerking in Europa gisteren geen steun kreeg van partijen als PvdA, CDA en VVD.

Gisteren werd er gestemd over het Europees bewijsverkrijgingsbevel, die in de plaats komt van het (traditionele) rechtshulpverzoek. Voortaan is Nederland verplicht om mee te werken aan het bevel uit een ander Europees land om stukken en goederen in beslag te nemen en aan een andere lidstaat op te sturen, met het oog op het leveren van bewijs in strafzaken. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om opgeslagen vingerafdrukken of DNA-profielen, maar ook om de complete administratie van een bedrijf. De mogelijkheden om deze medewerking te weigeren zijn beperkt en er is niet voorzien in een rechterlijke toets. Ondermeer de Raad voor de Rechtspraak toonde zich bezorgd over het gebrek aan rechtsbescherming.

Gesthuizen is voorstander van effectieve strafrechtelijke samenwerking in Europa, maar fel tegenstander van het uitkleden van de rechtsbescherming van de Nederlandse burger. ‘We zien de problemen bij het Europees Arrestatie Bevel, mensen worden soms voor flutdelicten overgeleverd aan bijvoorbeeld Polen. Met mijn voorstel probeer ik dit te voorkomen. Ik vind dat een Nederlandse rechter moet kunnen kijken naar de noodzakelijkheid en de proportionaliteit. Dat zou een belangrijke waarborg zijn voor de Nederlandse burger, maar het is spijtig dat de PvdA, CDA, D66 en de VVD hier anders over denken.’

Gesthuizen eist dat het Europees Onderzoeksbevel in strafzaken, waarover nu in het Europees Parlement onderhandeld wordt, betere waarborgen zal bevatten voor de rechtsbescherming. Ook SP-Europarlementariër Dennis de Jong zet zich hier voor in.