Van Bommel: 'EU moet bezuinigen op privéjets'

SP-Kamerlid Harry van Bommel wil dat de Europese Unie onmiddellijk bezuinigt op het gebruik van prive-vliegtuigen. 'Volgens de Europese Commissie moet de Europese begroting volgend jaar weer met bijna 7% omhoog. Dat is al bespottelijk, maar in tijden van bezuinigingen jezelf voor 20.000 euro per uur rond te laten vliegen, gaat echt alle perken te buiten.'

Eerder stelde Van Bommel al voor dat EU-ambtenaren gebruik zouden maken van goedkope luchtvaartmaatschappijen. Cijfers over het gebruik van privéjets tonen volgens hem aan dat EU-instellingen niet weten hoe ze met geld om moeten gaan. 'Je ziet het overal. Ambtenaren moeten dure tickets, onkostenvergoedingen zijn torenhoog en dit soort luxe vliegreisjes worden als normaal gezien. Men moet daar eens beseffen dat wanneer iedereen moet bezuinigen, dit soort geldverkwisting tot het verleden moet behoren.'

Van Bommel heeft de regering vrijdag gevraagd te protesteren tegen het contract en het gebruik van privéjets alsnog te reduceren tot een absoluut minimum.

Betrokken SP'ers