Roemer: ‘Kunduz-akkoord herstelt niet het vertrouwen, maar verdiept wel de crisis’

SP-leider Emile Roemer reageert kritisch op het definitieve akkoord van de Kunduz-coalitie. Hij is blij dat enkele bezuinigingen deels worden teruggedraaid. Roemer vreest echter dat dit akkoord het vertrouwen van mensen niet zal herstellen en een extra economisch dip zal veroorzaken. Roemer: ‘Er lijkt bij deze partijen totaal geen besef te zijn van hoe de economie nationaal en internationaal ervoor staat. Dit pakket gaat niet over slim economisch beleid, maar vooral over het oppoetsen van ons imago in Brussel. De Kunduz-partijen gedogen nu de regering Rutte. De prijs die we daarvoor betalen is hoog: de economie gaat verder op slot, de onzekerheid neemt toe en het vertrouwen in economie en politiek wordt nog verder ondermijnd. Dit is niet de tijd om keihard te saneren, maar juist het moment om te werken aan nieuw vertrouwen onder de mensen.’

Roemer is blij dat een aantal belangrijke maatregelen van het kabinet Rutte worden teruggedraaid. Zo zijn de bezuinigingen op het speciaal onderwijs van de baan, wordt de gezinsbijstand geschrapt en komt er meer geld voor cultuur en natuur. Roemer: ‘Dat is goed nieuws maar helaas staat deze miljard euro aan herstelwerk niet in verhouding tot de sloop van de economie die de Kunduz-coalitie aanricht. Treinreizigers gaan 100 euro per maand meer betalen, het eigen risico gaat naar 350 euro en de btw gaat omhoog. Dat laatste is funest voor het midden- en kleinbedrijf en voor de portemonnee van miljoenen Nederlanders. Dat is geen manier om het vertrouwen te herstellen, maar de genadeklap voor een toch al broze economie.’

Volgens Roemer is het onverstandig om juist in tijden van crisis te gaan rommelen aan de ontslagbescherming van werknemers en om een nullijn in te voeren voor leraren, politieagenten en andere ambtenaren. Roemer: ‘Dit soort beleid is de kortzichtigheid ten top. Juist in crisistijd moet je werknemers zekerheid bieden en de economie op gang houden. Door dit akkoord gaat Nederland massaal de hand op de knip houden terwijl voor economische groei juist vertrouwen en investeringen nodig zijn. De Kunduz-coalitie denkt dat je vertrouwen herstelt door het land economisch op slot te zetten. Onzin, dit akkoord zal de economische crisis verdiepen. We hebben juist nu stimulering en verstandige besparingen nodig.’

De SP wil op termijn toewerken naar begrotingsevenwicht maar kiest er niet voor om in 2013 op de door Brussel geëiste 3% uit te komen. Als het aan de SP ligt komt het tekort vanaf 2015 uit onder 3% en wordt daarna toegewerkt naar begrotingsevenwicht. Eind april presenteerde de SP een 'sociaal alternatief' met minder rigoureuze bezuinigingen en een slim investeringspakket voor 2013.