Kooiman: ‘Minister moet voortbestaan verloskunde Sionsberg garanderen’

SP-Kamerlid Nine Kooiman wil dat het kabinet zich inzet om de afdeling spoedeisende verloskunde in het ziekenhuis in Dokkum te behouden. Het ziekenhuisbestuur en de Friesland Zorgverzekeraar hebben afgesproken de afdeling verloskunde te sluiten. Volgens Kooiman is sluiting een gevaarlijke ontwikkeling voor vrouwen die in geval van nood afhankelijk zijn verloskundige zorg.

Kooiman: ‘Dit is het zoveelste voorbeeld van een ziekenhuis dat de verloskundige zorg schrapt. Te gek voor woorden, juist nu uit onderzoek blijkt dat concentratie van verloskundige zorg leidt tot hogere babysterfte. Ook de minister heeft gezegd dat verdere afbraak van verloskunde ongewenst is. Het is nu aan het kabinet om deze ontwikkeling een halt toe te roepen.’

Er is al lange tijd onrust rond het ziekenhuis De Sionsberg in Dokkum. De lokale inwoners - verenigd in het actiecomité Red De Sionsberg - vrezen voor het voortbestaan van hun ziekenhuis. Kooiman: ‘Daarin hebben zij groot gelijk. Als vitale voorzieningen zoals de spoedeisende verloskunde worden geschrapt, zal dat het einde van dit streekziekenhuis betekenen. De minister heeft erkend dat zorg dichtbij huis beschikbaar moet zijn. Dan wordt het nu tijd om deze bestuurders en de zorgverzekeraar terug te fluiten.'

Betrokken SP'ers