Kabinet erkent: geen meerderheid voor afbraak sociale werkplaats

SP-Kamerlid Sadet Karabulut is blij dat minister De Jager van Financiën erkent dat voorstellen om te bezuinigingen op de sociale werkplaatsen geen meerderheid meer hebben in de Tweede Kamer. Karabulut: ‘Het is volkomen logisch dat een demissionair kabinet zulke zware besluiten niet nog snel voor de verkiezingen erdoor drukt. Wat mij betreft gaan de bezuinigingen op de sociale werkplaats helemaal van de baan. Niet alleen uitstel, maar afstel dus!’

De harde bezuinigingen op de sociale werkplaatsen waren een idee van VVD, CDA en PVV, maar met het vallen van het kabinet is een meerderheid ontstaan voor het controversieel verklaren van deze plannen in de Tweede Kamer. Karabulut: 'Ik vind dat we nu ook niet verder moeten speculeren over de toekomst van de sociale werkplaatsen. De wet én de bezuinigingen voor 2013 zijn van de baan, dat is hartstikke mooi, maar laten we nu eerst de verkiezingen afwachten om te bepalen hoe we verder gaan. De politiek moet niet gaan lopen sollen met mensen. Het zou heel vervelend zijn als tijdelijke gelegenheidscoalities nieuwe maatregelen afspreken die een houdbaarheid hebben tot 12 september. De plannen zijn van tafel: nu is eerst de kiezer aan zet.'