De Jong: Europa blijft achter in strijd tegen homodiscriminatie

SP-Europarlementariër Dennis de Jong is ‘ronduit ontevreden’ over de houding van EU-lidstaten in de strijd tegen homodiscriminatie. De Jong: ‘Van Bulgarije en de Baltische staten tot België en Nederland worden homo’s in elkaar geslagen. Tegelijkertijd komt de EU niet verder dan rapporten publiceren: echte actie blijft uit. Dat is onacceptabel. Ik wil dat de EU-lidstaten met één Europese definitie komen van homofobie en dat hate-crimes overal in de EU strafbaar worden. Ook moet de Commissie de druk opvoeren om de Europese antidiscriminatierichtlijn aan te nemen.’

De Jong, vicevoorzitter van de HLBT-rechten groep in het Europees Parlement, doet zijn uitspraken op de vooravond van de jaarlijkse dag tegen Homofobie op 17 mei. De Jong: ‘In Nederland is tussen 2009 en 2010 het geweld tegen homo’s al met meer dan 50% toegenomen, terwijl Nederland altijd als voorbeeld gold. Om deze negatieve trend die overal in Europa te zien is te keren, moeten de lidstaten beter gaan samenwerken.’

Volgende week zal het Europees Parlement zich, mede op initiatief van De Jong, in een resolutie uitspreken tegen homofobie. De Jong: ‘Het probleem ligt duidelijk niet in het Europees Parlement, de EU-lidstaten liggen dwars. Daarom moeten de Commissie en het Parlement samen de druk opvoeren op de lidstaten, daar is de resolutie van volgende week voor bedoeld.’

Dennis de Jong in de video 'It gets better' tegen homofobie: