Verbod nertsenhouderij stap naderbij

SP en PvdA hebben een novelle (een aanvullend wetsvoorstel) op het verbod op de nertsenhouderij naar de Tweede Kamer gestuurd. Met het initiatief-wetsvoorstel moet een einde komen aan de productie van nertsenbont. ‘Het houden van waterroofdieren in kleine kooien voor een luxeproduct als bont is niet meer van deze tijd’, aldus SP-Kamerlid en indiener Henk van Gerven. ‘Er is geen draagvlak in de maatschappij voor dit vermijdbare dierenleed.’

Het wetsvoorstel, ingediend door oud-Kamerleden Krista van Velzen (SP) en Harm Evert Waalkens (PvdA), voorziet in een afbouwtermijn voor de nertsenhouderij tot 2024. Tot die tijd hebben nertsenhouders de kans om gedane investeringen zoals geëiste welzijnverbeteringen terug te verdienen. De Tweede Kamer heeft deze wet aangenomen.

In de Eerste Kamer ontstond discussie over mogelijke schrijnende gevallen zoals nertsenhouders die hun pensioen naderen en het financieel niet kunnen redden eerder met hun bedrijf te stoppen. De novelle voorziet daarin met een voorstel voor een regeling voor oudere nertsenhouders. Daarnaast worden er voorstellen gedaan voor een sloopregeling en een fiscale tegemoetkoming voor ondernemers in de bontindustrie.

Als de novelle is aangenomen door de Tweede Kamer gaat de Eerste Kamer verder met de wetsbehandeling. Daarmee komt het verbod op het houden van nertsen voor hun bont weer een stap dichterbij.

Betrokken SP'ers