Gesthuizen: ‘Kabinet laks met afpakken geld van criminelen’

Volgens SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen is het kabinet veel te laks met het afpakken van crimineel geld van misdadigers. 'Opstelten belooft van alles maar het wordt tijd beloftes waar te maken. Als we allemaal moeten inleveren, dan moet de rijk geworden crimineel dat toch zeker!' Onlangs bleek uit het rapport 'Follow the money' van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid dat – ondanks eerder gedane beloften - te weinig crimineel geld van misdadigers wordt afgepakt.

Uit het rapport van de Inspectie blijkt ondermeer dat het opsporen en afpakken van crimineel geld bij politie en Openbaar Ministerie nog steeds onvoldoende gebeurt. Het krijgt onvoldoende prioriteit. Er is onduidelijke registratie van de resultaten op dit gebied en de samenwerking tussen diverse diensten schiet tekort. Gesthuizen: 'Telkens weer wordt ons beloofd dat het afpakken van crimineel geld nu echt gewicht krijgt bij politie en justitie. En nog steeds blijkt dit niet het geval. Bijna alle misdaad draait om geld. De strijd tegen de criminaliteit moet natuurlijk óók om geld gaan draaien.'

Eerder berekende Gesthuizen dat justitie slechts 0,2 procent van al het door misdaad verkregen geld krijgt afgepakt. 'Onacceptabel weinig. Misdaad mag niet lonen. Dat is niet alleen een morele kwestie, maar ook een financiële; In tijden van bezuinigingen kunnen en mogen we de miljoenen aan crimineel geld niet ongemoeid laten. Ik eis daadkracht van de minister,' aldus Gesthuizen.

Gesthuizen wil een debat met minister Opstelten over het rapport.