Geen steun voor gebiedsverbod Europese crimineel; voorstel ‘te vroeg’ ingediend

SP-Kamerlid Gesthuizen is teleurgesteld dat haar voorstel voor een gebiedsverbod voor Europese criminelen vandaag niet is aangenomen. De reden daarvoor was curieus; volgens de andere partijen was dit voorstel te vroeg ingediend en had dit pas over enkele weken besproken mogen worden... Gesthuizen is vooral verbaasd over de opstelling van de PVV, die wel voor het voorstel lijkt te zijn, maar toch tegen stemt.

Vorige week werd gedebatteerd over een wet die het mogelijk maakt dat criminelen uit andere Europese lidstaten hun gevangenisstraf uitzitten in eigen land. Om de effectiviteit van dit wetsvoorstel te verhogen stelde Gesthuizen voor om de strafrechter de mogelijkheid te geven deze criminelen een tijdelijk verbod op te leggen in Nederland te komen. Criminelen die het Europese vrij verkeer van personen alleen maar misbruiken voor criminele activiteiten, hebben tijdelijk dit recht op vrij verkeer verspeeld, meent Gesthuizen. ‘Anders zetten ze hun strafbare feiten direct na het uitzitten van de straf weer voort, dat moeten we voorkomen.’

Over dit voorstel werd vandaag gestemd. Hoewel de andere politieke partijen in het debat inhoudelijk geen bezwaren hebben geuit over dit voorstel, kreeg de motie van Gesthuizen onvoldoende steun. In een stemverklaring stelde PVV-Kamerlid Helder dat de motie ontijdig was omdat deze bij een ander debat thuis zou horen en daarom geen steun kreeg van haar fractie. Ook het CDA en de VVD stemden tegen. Gesthuizen: ‘Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Dat je inhoudelijk van mening kunt verschillen begrijp ik. Maar tegen een voorstel stemmen, enkel vanwege het feit dat dit onderwerp over enkele weken nog eens wordt besproken, vind ik onbegrijpelijk. Jammer dat de Kamer deze kans om iets aan deze criminaliteit te doen heeft laten lopen.’