Roemer: ‘Red sociale volkshuisvesting uit handen van gokkers’

SP-leider Emile Roemer wil dat minister Spies nog voor de zomer een plan opstelt om de greep op woningcorporaties te versterken zodat gokken met huurders- en gemeenschapsgeld niet meer kan voorkomen. Roemer: 'De overheid heeft toegestaan dat sommige corporaties zich net zo onverantwoord zijn gaan gedragen als banken. De huurders dreigen hiervoor op te gaan draaien, dat moeten we koste wat kost voorkomen.'

De SP-leider stelt grote veranderingen voor om de wildgroei van commerciële activiteiten bij corporaties in te dammen. Roemer: 'Corporaties moeten zich richten op hun kerntaak en dat is zorgen voor goede en betaalbare huurwoningen. Dat betekent dat we huurders en de (lokale) overheid greep moet krijgen op de plannen van de corporatie.’

Volgens Roemer kan een belangrijke eerste stap morgen al worden gezet. Dinsdag stemt de Tweede Kamer over SP-voorstellen om het speculeren met giftige financiële producten door woningcorporaties aan te pakken. Ook komt een voorstel in stemming om gokkend en falend beleid aan te pakken door de geleden schade te verhalen op de verantwoordelijke bestuurders en toezichthouders.

Roemer: ‘De Kamer kan morgen een begin maken met het repareren van een sector die door commercie en winstbejag op het randje van de afgrond is gebracht. Wat mij betreft is dit slechts een begin. De sociale woningbouw moet fundamenteel verbeterd worden: meer aandacht voor de huurders, geen gegok met huurgeld, toezicht met tanden, meer inspraak van gemeenten en huurders maar bovenal moet het maatschappelijk belang boven het commerciële komen. Ook moet er een einde worden gemaakt aan de schaalvergroting in de sector. De sociale woningbouw is lang genoeg het speeltje van dikbetaalde bestuurders geweest, het wordt tijd dat huurders en overheid samen de sector overnemen.’

Ook roept de SP-leider het kabinet Rutte op om onmiddellijk een einde te maken aan de uitverkoop van de sociale woningbouw en te stoppen met de uitverkoop van woningen, onzalige huurverhogingen en de geplande heffing bij de corporaties.

Betrokken SP'ers