Roemer: ‘Kabinet is draagvlak in samenleving en Kamer kwijt’

‘Met het opstappen van Hero Brinkman uit de PVV-fractie is het draagvlak onder het kabinet Rutte ook in de Tweede Kamer weggevallen.’ Dat zegt SP-leider Emile Roemer in reactie op het vertrek van de PVV’er uit zijn fractie. ‘De gedoogconstructie was al gammel en het vertrouwen van de samenleving dramatisch laag. In een tijd van harde bezuinigingen hebben we juist een stabiel kabinet nodig en niet het vleugellamme kabinet van Rutte. Het is nu tijd voor nieuwe verkiezingen,’ aldus Roemer.

Volgens de SP-leider is het onbestaanbaar dat in het Catshuis over miljardenbezuinigingen gesproken wordt, terwijl de onderhandelaars niet eens een meerderheid vertegenwoordigen in de Tweede Kamer. Roemer: ‘Rutte en Verhagen hebben een bewuste keuze gemaakt voor een uiterste gammele gedoogconstructie. Nu zien we de gevolgen; er was al weinig vertrouwen in de samenleving en nu verliest Rutte ook de meerderheid in de Kamer. Dan moet hij zijn consequenties trekken: niet langer doorrommelen maar de kiezer laten spreken.’