Karabulut: ‘Stop verder kaalplukken van huurders’

SP-Kamerlid Sadet Karabulut wil dat minister Spies een stokje steekt voor de voorgenomen huurverhoging per 1 juli 2012. ‘Op basis van de inflatie zouden huren mee mogen stijgen, maar omdat de lonen nauwelijks gestegen zijn, zouden huurders er nog verder op achteruit gaan. Dat is onacceptabel omdat huurders ook al de rekening krijgen van het nieuwe puntenstelsel en een stijging van maximaal 5% voor mensen met een inkomen van boven 43.000 euro.’

Zo zou door het kabinetsbeleid voor forse groepen huurders de totale stijging boven de 7% uit kunnen komen. Karabulut: ‘De minister verdedigt al deze maatregelen tot nu toe met het zwakke verweer dat de corporaties dit wel niet zullen doen. Dit blijkt een boterzachte opmerking te zijn, want Vestia wil nu na jaren wanbeleid al de kosten bij de huurder neerleggen. Een maximale prijsstijging om een falende bestuurder, die met 3,5 miljoen euro pensioenbonus nu op Aruba op het strand ligt, af te kopen. Wij zullen niet accepteren dat de huurders moeten bloeden om gegok met hun geld te compenseren.’