Hartverwarmende manifestatie voor goede thuiszorg

Dinsdag 6 maart kwamen ruim driehonderd medewerkers uit de thuiszorg samen om de Eerste Kamer op te roepen voor de wetten Leijten/Kant te stemmen. Wanneer deze wetten worden aangenomen hoeft er in de thuiszorg niet meer aanbesteed te worden. Bovendien komen er vaste basistarieven en mag het geld dat de gemeente krijgt voor thuiszorg alleen daaraan uitgegeven worden.

De manifestatie, georganiseerd door ‘Zorg Geen Markt’ en Abvakabo/FNV, had een vrolijk karakter. Gezang en sketches van cabaret De Gemeentereiniging werden afgewisseld met sprekers vanuit de zorg die het belang van goede thuiszorg benadrukten. Vervolgens werden 15.000 handtekeningen om voor de wet te stemmen aangeboden aan Eerste Kamerleden.

Na de demonstratie verdedigde SP-Kamerlid Renske Leijten de wetsvoorstellen in de Eerste Kamer.

Renske Leijten in Eerste Kamer

Voor het eerste voorstel, om gemeenten niet te verplichten om voor de huishoudelijke verzorging een aanbesteding uit te schrijven, werd door de meerderheid steun uitgesproken. Datzelfde gold voor het voorstel om basistarieven verplicht te stellen voor het uitvoeren van de huishoudelijke verzorging. Het derde voorstel houdt in dat gemeenten verplicht worden de middelen voor de zorg ook uit te geven aan de zorg. Of dat voorstel wordt aangenomen wordt 20 maart duidelijk. Dan stemt de Eerste Kamer over de drie initiatiefwetsvoorstellen.