Verdeel-en-heers politiek van Bleker ten grondslag aan herzien natuurakkoord

SP-Kamerlid Henk van Gerven is niet onder de indruk van de mededeling van staatssecretaris Bleker, dat er een nieuw akkoord bereikt is met de provincies over de bezuinigingen op natuur. 'Bleker heeft Rutte in moeten vliegen om de provincies verder onder druk te zetten. Nu worden de vier provincies die tegen dit afbraakakkoord hebben gestemd, uitgespeeld tegen de andere acht. Ook wordt er nauwelijks iets verbeterd en komt Bleker onder meer zijn eerder gedane beloften aan Flevoland niet na. Hij speelt een vuil spelletje, met de Nederlandse natuur als voornaamste verliezer.'

Waar Bleker liet weten dat nu alle provincies akkoord zijn, is dit volgens Van Gerven niet het geval. 'De eerdere tegenstemmers hebben nog steeds hun handtekening niet gezet en ook Flevoland heeft nog niet besloten. Door te roepen dat er een breed gedeeld akkoord is, probeert Bleker deze provincies verder onder druk te zetten.'

Van Gerven heeft alle begrip voor de provincies die blijven aangeven grote bezwaren te hebben tegen dit akkoord. 'Bleker strooit wat kruimels, maar verandert wezenlijk niets. Nog steeds worden honderden miljoenen bezuinigd op het beheer en verwerven van natuurgrond en de inrichting van de ecologische hoofdstructuur. En de belofte die het kabinet aan Flevoland maakte komt hij ook niet na. Er zou 240 miljoen overgemaakt worden aan de provincie voor de ontwikkeling van Oostvaarderswold, maar tot nu toe hebben ze nog maar 40 miljoen gekregen.'

Als klap op de vuurpijl heeft Bleker geëist dat provincies afzien van juridische procedures tegen het natuurakkoord. 'Omdat hij weet dat hij fout zit en zich terdege realiseert dat dit onbehoorlijk bestuur van het kabinet is, chanteert hij de provincies, om te voorkomen dat hij in de rechtbank gecorrigeerd wordt', aldus Van Gerven.

Betrokken SP'ers