Van Dijk steunt staking tegen bezuinigingen 'passend onderwijs'

De SP staat volledig achter de staking van de onderwijsvakbonden op 6 maart tegen de bezuiniging van 300 miljoen euro op het zogenaamde 'passend onderwijs'. Door de bezuiniging zullen talloze leerlingen met een beperking in volle klassen terecht komen zonder goede begeleiding. Het passend onderwijs komt dan ook neer op knellend onderwijs, aldus SP-Kamerlid Jasper van Dijk. 'Ik roep iedereen op om 6 maart solidair te zijn met de leraren en leerlingen die te maken krijgen met dit keiharde snoeiplan. Laat minister Van Bijsterveldt weten dat Nederland dit niet pikt.'

De korting van 300 miljoen euro leidt tot ruim 5000 ontslagen in het onderwijs. Dat zijn leraren, begeleiders en deskundigen die zich met hart en ziel inzetten voor leerlingen met een stoornis of beperking. Van Dijk: 'Het is ongelooflijk dat de regering deze groep zo hard wil treffen. Juist deze leerlingen zijn gebaat bij goed onderwijs, indien nodig op een speciale school. Hoe meer mensen meedoen met de staking, hoe luider het protest zal klinken. Als Van Bijsterveldt niet wil luisteren, getuigt dat van weinig inzicht in de onderwijspraktijk.'

Van Dijk is eerder begonnen met een kleurplatenactie tegen de bezuinigingen. Tot 1 maart loopt de actie. Download de kleurplaat hier.

Betrokken SP'ers