Van Bommel: strijd om Afghaanse ‘hearts and minds’ faalt

De NAVO-strategie om de hearts and minds van de Afghaanse bevolking te winnen faalt jammerlijk. Dat concludeert SP-Kamerlid Harry van Bommel nu uit een uitgelekt NAVO-rapport blijkt dat de Taliban brede steun geniet onder de Afghaanse bevolking. ‘Er zat altijd al een luchtje aan de rooskleurige officiële uitlatingen van de NAVO over de voortgang van de oorlog. Nu blijkt dat de NAVO daar zelf eigenlijk ook helemaal niet in gelooft’, aldus Van Bommel.

Het NAVO-rapport concludeert onder andere dat er wijdverbreide samenwerking is tussen de opstandelingen enerzijds en de Afghaanse politie en militairen anderzijds. Ook staat in het rapport dat in gebieden waar de ISAF (de stationering van NAVO-eenheden) zich de laatste maanden heeft teruggetrokken, de invloed van de Taliban terugkeert. Dat gebeurt vaak met weinig of geen verzet van de veiligheidsdiensten van de regering en in veel gevallen zelfs met de actieve hulp van de Afghaanse politie en militairen.

Verder concludeert het rapport, dat is gebaseerd op vele duizenden verhoren met gevangengenomen opstandelingen, dat de Afghanen de regering-Karzai veelal niet vertrouwen. Afghaanse burgers geven vaak zelfs de voorkeur aan het bestuur van de Taliban boven het bestuur van de Afghaanse regering.

Volgens de SP zet dit rapport grote vraagtekens bij de haalbaarheid van de Kunduz-missie. Zal het Afghaanse leger en de politie, die momenteel mede door Nederland wordt opgeleid, straks in staat zijn de Taliban in deze noordelijke provincie buiten de deur te houden? Of zal ook hier, net als in andere delen van Afghanistan, al het werk mogelijk voor niets zijn? ‘Afgaande op het NAVO-rapport is de ontnuchterende conclusie dat dat laatste niet onwaarschijnlijk is,’ aldus Van Bommel.

Betrokken SP'ers