Staatssecretaris erkent: gesloten jeugdzorg kan beter

Jeugdhulpverleners in de gesloten jeugdzorg moeten minimaal HBO-geschoold zijn. Dat heeft staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten donderdag aan de SP toegezegd.

Kamerlid Nine Kooiman reageert verheugd: ‘Kinderen in de gesloten jeugdzorg zijn soms een gevaar voor zichzelf of hun omgeving. Zij hebben goede zorg en een veilige omgeving nodig. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is dat de hulpverleners die met deze kinderen werken ook voldoende capaciteiten hebben om deze veiligheid en zorg te kunnen bieden. Een juiste opleiding is een goede stap in de richting.'

Uit de laatste inspectierapporten blijkt dat het leefklimaat en de veiligheid op veel afdelingen nog vaak onvoldoende is. Als hulpverleners voldoende deskundigheid in huis hebben kan dat flink verbeterd worden. Kooiman: ‘Jongeren moeten van een plek in geslotenheid geleidelijk naar meer 'open' plek in de jeugdzorg kunnen gaan. Dat gaat vaak met vallen en opstaan. Daarom is het soms noodzakelijk om een jongere voor korte tijd weer even terug te plaatsen in de gesloten jeugdzorg. Bij een plaatsing in een de gesloten jeugdzorg of een open instelling moet steeds weer opnieuw een kinderrechter een uitspraak doen. Maar dat duurt heel lang, onder meer door de wachtlijsten. Daarnaast is deze route erg bureaucratisch. Daarom is het handiger als de kinderrechter zich uitspreekt over het hele traject van een jongere, in plaats van dat de rechter dat per overplaatsing bekijkt. Dat is nu nog niet mogelijk. Daardoor blijven nu nog jongeren veel langer in geslotenheid zitten dan nodig is.’

Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten gaf Kooiman hierin groot gelijk en gaat in gesprek met kinderrechters om deze knelpunten op te lossen.