Sneller strengere regels zorgfusies na druk SP

SP-Kamerlid Renske Leijten wil dat de wet tegen zorgfusies zo snel mogelijk naar de Tweede Kamer komt. Zij stelde dit vandaag tijdens een debat over een voorgenomen fusie tussen twee GGZ-instellingen. ‘Nu proberen sommige bestuurders een fusie er doorheen te duwen, tegen de wil van de werknemers en patiënten in. Geef deze wet prioriteit, zodat we zo snel mogelijk een einde kunnen maken aan het ‘groter-is-beter’-denken in de zorg.’

Het kabinet heeft een wetsvoorstel aangenomen om fusies in de zorg te onderwerpen aan strengere regels. Het wetsvoorstel ligt momenteel voor advies bij de Raad van State. Op aandringen van Renske Leijten zegde minister Schippers toe om de Raad van State tot spoed te manen. Inmiddels heeft de Raad van State laten weten, hiermee akkoord te gaan en de wet prioriteit te geven.

‘Het is een stap in de goede richting,’ aldus Leijten. ‘Het is heel goed dat zorgbestuurders nu weten dat de Tweede Kamer en het kabinet serieus werk maken van het aan strengere eisen onderwerpen van zorgfusies.'