Snel opheldering over verkeersproblemen door winterse weer

SP-Kamerlid Farshad Bashir heeft mede namens Ineke van Gent (GroenLinks) en Jacques Monasch (PvdA) een verzoek ingediend om snel geinformeerd te worden over de genomen maatregelen om Nederland in beweging te houden. 'Wij willen weten wat de stand van zaken is op de weg, het spoor, het water en de lucht. Ook willen wij weten welke extra maatregelen er genomen worden of genomen kunnen worden om het verkeer weer in beweging te krijgen.'

Als hier en daar op het spoor - net zoals op de weg - problemen ontstaan moeten NS, ProRail en minister Schultz (VVD) er alles aan doen om de problemen binnen een paar uur te verhelpen. 'Reizigers mogen niet stranden, zij moeten erop kunnen rekenen dat de treinen snel weer rijden. Een situatie zoals vorig jaar is voor mij onacceptabel. Daarom willen wij zo snel mogelijk een debat met de minister.'

Bashir heeft wel forse kritiek op de reizigersinformatie: 'De website van NS ligt bijvoorbeeld plat. Als je mensen 's ochtends al oproept om hun reis goed te plannen, moet je er in ieder geval voor zorgen dat de internetsite niet hapert.'